Sad je sezona: Trešnje i marelice su prava blagodat

Trešnje i marelice itekako su korisne za srce i krvne žile, probavne organe, zglobove…

U razvijenom je svijetu kod mnogih ljudi povećana koncentracija masnoća i kolesterola u krvi, a bolesti srca i krvnih žila izraženi su uzroci smrtnosti.

Brojne znanstvene studije pokazuju kako se dovoljan unos voća i povrća vezuje uz manji rizik za pojavu bolesti krvožilnog sustava. Voće nisu samo šećeri, vitamini i mineralne tvari. U njemu je cijela paleta aktivnih tvari koje zajedno pokazuju iznimno pozitivan učinak na zdravlje. Uhvati li vas glad nekih sat vremena prije ručka? Niste jedini. Glad je nesnošljiva i trebate nešto istog trena. No, ako pojedete sendvič, upropastit ćete si ručak. Znate to iz iskustva. Rješenje u sezonskom voću. Uživajte zato ovo proljeće u trešnjama i marelicama. Nije na odmet pripomenuti ni da ćete tako za ručak pojesti manje hrane što svakako koristi onima koji su u vječitom “ratu s vagom".  

Trešnje prirodno sadrže jednostavne šećere, koji im daju energiju. Tu su još vitamini, mineralne tvari i prehrambena vlakna

Trešnje

Trešnje prirodno sadrže jednostavne šećere, koji im daju energiju. Tu su još vitamini, mineralne tvari i prehrambena vlakna. Svakako treba spomenuti polifenole koji snizuju koncentraciju masnoća u krvi te pokazuju antioksidativno i protuupalno djelovanje. Svojom se prisutnošću izdvajaju crveni antocijanini koje slijede katehini, klorogenska kiselina, melatonin i dr. Zanimljivo je reći kako trešnje, za razliku od nekih drugih vrsta voća, smanjuju prisutnost mokraćne kiseline u krvi i tako ublažavaju giht. One su od koristi i kod reumatoidnog artritisa, osteoartritisa i lupusa. Smanjuju rizik od prekomjernog zgrušavanja krvi te pojave različitih vrsta raka. 

Trešnje na jelovniku

Trešnje je najbolje jesti svježe. Pomiješajte ih s borovnicama i dobit ćete voćnu salatu za poželjeti. Možete dodati cimet u prahu.

Trešnje su izvrsne za probavu. Pojedite malu zdjelicu trešanja na prazan želudac te kao jutarnju i popodnevnu užinu.  

Marelice

Zrele marelice omiljene su među svim generacijama. Posebno ih vole stariji koji imaju problema sa žvakanjem. Ne sadrže kolesterol, a količina masti je zanemariva pa su, zahvaljujući svojoj aromi i slatkoći, idealna užina i zamjena za slatkiše. Osim jednostavnih šećera marelice prirodno sadrže mineralne tvari, vitamine, provitamine i fitonutrijente. Svi oni pomažu detoksikaciju organizma te smanjuju rizik od ateroskleroze i raka. Konzumiranjem voća, uključujući i marelice, smanjuje se koncentracija kolesterola u krvi. Naime, prehrambena vlakna (kojih je u suhoj tvari marelica 15 %) na sebe vežu žučne kiseline i izlučuju ih iz organizma. To potiče stvaranje novih žučnih kiselina iz kolesterola prisutnog u organizmu što u konačnici smanjuje njegovu koncentraciju u krvi.

Marelice ne sadrže kolesterol, a količina masti je zanemariva pa su, zahvaljujući svojoj aromi i slatkoći, idealna užina i zamjena za slatkiše

Uvijek se preporučuje jesti svježe voće kad god je to moguće, no i termički obrađene marelice pokazuju izraženu antioksidativnu aktivnost. Zahvaliti se to može prisutnošću melanoidina koji se razvijaju djelovanjem povišene temperature. Ove komponente štite stanice endotela krvnih žila od neželjenog djelovanja peroksida što može rezultirati njihovom smrću.  

Marelice na jelovniku

Zrele marelice pomiješajte s jogurtom i eto izuzetne osvježavajuće užine. 

Marelice očistite od koštica, izrežite na četvrtine i propirjajte. Dobit ćete prvoklasni nadjev za palačinke.

Očišćene marelice izrežite na četvrtine. Dodajte im bananu izrezanu na kolutiće te sve pospite blago poprženim krupno izrezanim lješnjacima.

Izvor: adiva.hr