Kako zimi ostati zdrav

Na što treba zimi posebno obratiti pozornost kad je riječ o zdravlju?

– U zimskom razdoblju je najvažnije pripremiti organizam za nadolazeće niske temperature pravilnim izborom odjeće, potrebno je prilagoditi prehranu i u nju uvrstiti što više voća, koje je prirodan izvor vitamina. Posebnu pažnju treba posvetiti djeci, starijoj populaciji te kroničnim bolesnicima koji su s dolaskom hladnog vremena najskloniji obolijevanju.

Koji su najbolji savjeti kako bismo što dulje ostali zdravi?

– Važna je prevencija, u što ubrajamo cijepljenje protiv gripe te dodatno uzimanje vitaminsko-mineralnih preparata. U prostorijama u kojima boravimo potrebno je svakodnevno provjetravati zrak, svaki dan boraviti za zraku te, ako smo u većem kolektivu, češće prati ruke (posebice u školama i vrtićima). Fizička aktivnost je vrlo važna jer je znanstveno dokazano da ona jača imunosni sustav.

Na što se najčešće žalimo zimi?

– S hladnijim vremenom najčešći problemi zbog kojih se obraćamo ljekarniku su grlobolja, kašalj, začepljenje nosa, povišena temperatura te općenito slabost organizma koja je uzrokovana prehladom.

Koji su to dodaci prehrani kojima bismo mogli popraviti imunitet?

– Za poboljšanje imuniteta mogu se koristiti preparati echinacee, vitamini C i E, vitaminsko-mineralni pripravci, propolis, matična mliječ… Važno je pri izboru preparata za podizanje imuniteta potražiti mišljenje ljakarnika jer kod nekih oboljenja postoje organičenja primjene određenih preparata u slobodnoj prodaji. Bitno je tijekom razgovora s ljekarnikom napomenuti od kojih kroničnih bolesti bolujete, imate li alergijske reakcije i na što.

Što se tiče prehrane, što biste savjetovali više konzumirati zimi?

– Što se tiče prehrane, potrebno je uvrstiti u svakodnevnu prehranu voće, povrće (može i zaleđeno) te žitarice. Izbor voća je zimi siromašan. Uglavnom su nam dostupne jabuke, ako su pravilno uskladištene, te južno voće, poput naranača, grejpa, limuna, kivija i mandarina. Voće možemo konzumirati i sušeno, najbolje u kombinaciji s orašastim plodovima, što može poslužiti kao odličan međuobrok. Neke od namirnica koje su pogodne, posebice za zimsko razdoblje, jesu češnjak, đumbir, grah, citrusi…

U čemu najčešće griješimo zimi? Odnosno kako si sami narušavamo imunitet?

– Tijekom hladnijih i kraćih dana često se ‘opustimo’ pa ne izlazimo iz kuće. Kao što sam već napomenula, tjelesna aktivnost je vrlo važna jer se povećava broj imunoglobulina koji se bore protiv infekcija. Stres je također vrlo važan čimbenik u narušavanju imuniteta, često ga je nemoguće izbjeći, ali bi bilo dobro držati ga pod kontrolom.

 

Kako se ponašati u zatvorenim prostorijama?

– Zatvorene prostorije je potrebno svakodnevno provjetravati. Također je potrebno prilagoditi temperaturu prostorije u kojoj boravite, nije dobro da je pretoplo. Važno je paziti i na vlažnost zraka, optimalna vlažnost u prostoriji je 40-60 posto, a često se grijanjem razina vlažnosti spušta i do ispod 20 posto, što nije dobro za dišni sustav. Također je poželjno u prostorijama u kojima boravimo staviti nekoliko kapi eteričnog ulja lavande, čempresa, eukaliptusa i sl. Prostor će biti ugodna mirisa, a istovremeno ćemo biti zaštićeni od virusa i bakterija.

Što biste savjetovali roditeljima? Kako ojačati imunitet mališana?

– Djeca su vrlo osjetljiva, posebno ako su u kolektivima, vrtićima i školama, češće se razbolijevaju od odraslih. Prije polaska u školu ili vrtić roditelji često daju preparate za jačanje imuniteta, npr. beta-glukan, vitamin C, propolis i sl. Roditelji bi se trebali savjetovati s pedijatrom i/ ili ljekarnikom za pravilan odabir preparata.

(Savjeti farmaceutkinje Katarine Fehir Šole, mag. pharm., univ. mag. pharm. o toma kako očuvati imunitet i ostati zdrav tokom zime preneseni sa portala story.hr)